2.9. 2017 – Zbirožské Tatrování

Zbirožské tatrování je tradiční přehlídkou především hasičských vozidel značky Tatra od historických až po ty nejnovější. I přes nepřízeň počasí jsme 2. září 2017 dorazili do areálu HZS ČR ve Zbirohu na Zbirožské hasičské tatrování i my. O přízeň diváků a odborné poroty se zde ucházelo 54 soutěžních TATER a mezi nimi i naše 3měsíční Tatra TerrNo 1, neboť i letos nejdůležitějším programem tatrování byla  volba MISS Tatra pro rok 2017. Pro letošní rok se maskotem stal dráček Záchranáček v životní velikosti.

Volby královny mezi TATRAMI se zúčastnilo téměř 700 hlasujících diváků, kteří vybrali jako MISS  Sympatie Tatru 815 – 7 4×4 SDH obce Čistá u Rakovníka. Odborná porota, která se zaměřila nejen na estetický vzhled, ale také například na to, jak se o vozidlo její majitelé starají, korunovala titulem Miss Tatra 2017 krásku SDH z Tuchořic, první vicemiss se stala svěřenkyně SDH Petrovice a druhou vicemiss se stala Tatra reprezentující  SDH městyse Liteň.Letos byla vyhlášena i MISS TATRA Tuning, kategorie, která se nevyhlašuje pravidelně každý rok. Tento titul si odnesla mimořádně zdařilá dvoumetrová zmenšenina Tatry 815 -7 SDH Mšeno.

Druhou soutěží, která zde nesmí chybět, je Mistrovství republiky ve výměně předního kola na Tatře 815. Pro soutěžící je to prestižní záležitost, kde hraje roli každá vteřina. Na dvoučlennou posádku čeká výměna 220 kilogramového předního kola a to pouze s pomocí hydraulického zvedáku a klíče na kola. Ti nejlepší se dostávají s časem pod 5 minut.

Na ploše o rozloze 4 000 m2 je možné vidět více jak 130 exponátů historické hasičské techniky, z nichž nejstarší pochází už z poloviny 18. století. Návštěvníci mohli zavítat do plně vybaveného krytu, určeného pro nouzové ukrytí obyvatel a do zařízeného podzemního velitelsko-štábního pracoviště v rámci unikátní expozice ochrany obyvatelstva. To, jak vypadá po požáru běžná domácnost, je k vidění v expozici vyšetřovatelů příčin požárů.

Návštěvníkům se letos představila nová TATRA PHOENIX v limitované edici PRÄSIDENT.

Patrně nejsledovanější byla ukázka nového hasičského letištního speciálu Rosenbauer Panther z letiště Václava Havla v Praze.

Nejnovější generace zásahového automobilu je vybavena hasicím ramenem HRET. Cena za jeden vůz je přibližně 27 milionů korun včetně DPH. Rosenbauer Panther 6×6 HRET je dlouhý 11 710 mm, široký 3 000 mm a vysoký 3 650 mm. Maximální přípustná hmotnost je 39 000 kg.

Šestiválcový řadový přeplňovaný motor Volvo TAD1662VE o objemu 16 litrů, výkonu 515 kW a točivém momentu 3 150 Nm dokáže Panthera rozpohybovat na rychlost 80 km/h za 34 sekund. Ovladače jsou provedeny tak, aby celý vůz mohla ovládat pouze jedna osoba. Středová konzole je odklopná, aby se dalo procházet mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Samozřejmostí je „rychlostartér“, tedy tlačítko, kterým lze vůz nastartovat z vnějšku u dveří řidiče. Součástí kabiny je termovizní a noční vidění určené pro jízdu a zobrazované před řidičem. Nechybí ani displej couvací kamery a termovize, která je umístěna na hydraulickém rameni.

Práškové hasicí zařízení Minimax PLA 250 využívá jako hnací médium stlačený dusík. Do zásobníku se vejde 250 kg prášku, 30metrové hadicové vedení má výkon 2,5 kg/s. Přední monitor RM15C s LED osvětlením má hasební výkon 1 500 l/min při tlaku 16,5 barů. Jeho dostřik je 60 metrů, svislý rozsah pohybu je ?30° až 70°. Prášku dokáže dodat 1,5 kg za sekundu.

Do vodní nádrže se vejde 12 500 litrů. Nádrž na pěnidlo má objem 1 500 litrů.

Jednostupňové čerpací zařízení Rosenbauer N 80 dosahuje jmenovitého průtoku 8 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a sací výšce 3 metry. Při tlaku 14 barů dosáhne čerpadlo výkonu 9 000 litrů za minutu.

Při zapnutém čerpacím zařízení lze jet dopředu rychlostí až 16 km/h, couvat rychlostí až 8 km/h.

Světelný stožár Fireco je osazen čtyřmi 43W LED reflektory, vysunout ho lze až do výše 5 metrů nad úroveň terénu.

Hasicí hydraulické rameno HRET

Hydraulické rameno Rosenbauer HRET (Hi Reach Extendable Turret) dosahuje maximální pracovní výšky 16,5 metrů, maximální vyložení je 11,4 metrů. Ovládá se jednou rukou joystickem z kabiny osádky. Otáčet s nim lze v rozsahu +/- 30°od podélné osy Panthera.

Na jeho konci je monitor  s rozsahem otáčení +/- 90°vodorovně i svisle. Jeho maximální průtok je 6 000 litrů za minutu. Dostřik v přepravní poloze je 90 metrů, při polovičním výkonu 65 metrů. V případě hašení práškem dodá až 10 kg za sekundu.

V případě rozložení hydraulického ramene se maximální dostřik sníží na 80 metrů a hasební výkon na 3 800 litrů za minutu.

Obě lafetové proudnice (tedy i ta na nárazníku) se po aktivaci automaticky, bez nutnosti ovládání obsluhou, otočí směrem dopředu.

 

 

 

Comments are closed.